Veelgestelde vragen

Hybride auto's

Het hybride voertuig combineert een verbrandingsmotor met een elektrische motor. Deze tweede motor recupereert de kinetische energie om die te gebruiken tijdens het versnellen, het vertrekken of in het stadsverkeer.

Het is belangrijk te weten dat deze elektrische motor niet in een stopcontact opgeladen kan worden. De energie wordt enkel gerecupereerd tijdens het stoppen en het vertragen.

De oplaadbare hybride auto is een hybride waarbij de elektrische motor groter is en die met een permanente connector is uitgerust, waardoor de batterij rechstreeks via het elektrisch netwerk kan worden opgeladen.

Dit laat toe enkele tientallen kilometer volledig elektrisch te rijden zonder één druppel brandstof te vebruiken.  Deze actieradius volstaan normaliter om het merendeel van de dagelijkse ritjes te doen.

Wat heeft het jaar 2022 voor ons in petto op het gebied van autobelastingen? Wat antwoorden met Evercar!

Laten we beginnen met het stelsel van motorrijtuigenbelasting. Zoals altijd in België, moeten we de regels in detail uitwerken volgens de drie gewesten.

In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en in het Waals Gewest blijven de regels inzake verkeersbelasting (enkelvoudig) en verkeersbelasting (jaarlijks) identiek. De degressiviteit die verband houdt met de ouderdom van het voertuig blijft van kracht. Aangezien de bepalende elementen van deze twee belastingen de cilinderinhoud en het motorvermogen zijn, zijn de voordelen verbonden aan plug-in hybride voertuigen nog steeds zeer aanwezig!

Ter herinnering, de belastingen zijn uitsluitend gebaseerd op het thermische gedeelte van het voertuig. U betaalt dus alleen belasting op basis van de gegevens van de verbrandingsmotor waarmee het voertuig is uitgerust.

Vervolgens komt de fiscale regeling voor bedrijfsvoertuigen, dus het gaat om voordelen van allerlei aard, en ook hier is er verandering!

De nieuwe regels voor de berekening van de VAA worden aangescherpt door de verlaging van de CO2-referentiepercentages, zowel voor diesel als voor benzine. Deze verandering volgt de logica van de algemene daling van de CO2-emissies van nieuwe voertuigen die op de automarkt komen.

De referentiewaarde voor benzine wordt verlaagd van 102 g/km tot 91 g/km; voor diesel van 84 g/km tot 75 g/km.