Veelgestelde vragen

Elektrische auto's

De gemiddelde actieradius van elektrische auto's varieert van 100 tot enkele honderden kilometers: alles hangt af van de opslagcapaciteit van de batterij van het voertuig. De batterij is het equivalent van de brandstoftank, hoe groeter de batterijcapaciteit, hoe groter de actieradius.

Het elektrisch voertuig kan thuis rechtstreeks aan het elektrisch thuisnetwerk opgeladen worden.  Er bestaan systemen om het opladen te versnellen (WallBox).

U kan uw voertuigen aan openbare laadpunten opladen. Deze vind je op openbare parkings, aan winkelcentra of gewoon langs de weg. Om de laadpunten te vinden kan je gebruik maken van een applicatie zoals ChargeMap die je, afhankelijk van waar je je bevindt, de dichtstbijzijnde laadpalen aangeeft

De laadtijd wordt enerzijds beïnvloed door het afgegeven vermogen van het laadpunt en anderzijds van het type kabel dat wordt gebruikt. Hoe hoger het vermogen, hoe korter de laadtijd. Herladen kan aldus schommelen tussen een aantal uren via een stopcontanct thuis tot een tiental minuutjes op een krachtig laadpunt.

De constructeurs publiceren een autonomie op basis van testen met duidelijke criteria, die het gebruik van het voertuig in het alledaags leven niet altijd volledig weerspiegelen. Daardoor bestaat er een verschil tussen de officiële autonomie en de werkelijke autonomie.

De werkelijke autonomie bedraagt ongeveer 80% van de officiële autonomie.

Elektrische voertuigen hebben geen motor en hebben minder mechanische onderdelen,  waardoor tal van onderhoudswerkzaamheden overbodig zijn. Algemeen wordt aangenomen dat de onderhoudskosten 25% lager liggen dan die van een conventioneel voertuig.

Toch is het belangrijk te melden dat sommige fabrikanten een regelmatige controle van de staat van de batterij eisen.

De elektrische auto heeft geen brandstoftank noch een verbrandingsmotor,  maar wel een elektrische motor die wordt aangestuurd door een elektronische besturingseenheid in combinatie met een batterij. De elektrische motor heeft tal van voordelen : lagere onderhoudskosten en veel goedkopere brandstof in vergelijking met de traditionele brandstoffen,  100% stille werking, aangenaam rijgedrag en uitstootvrij tijdens het rijden.

Dit soort voertuig is gebaseerd op de elektrische auto maar er werd een traditionele verbrandingsmotor toegevoegd.  Deze motor dient om de batterij op te laden door de branstof in elektriciteit om te zetten. Dit biedt het voordeel te kunnen genieten van een elektrische actieradius en de actierradiusvergroter te kunnen gebruiken voor langere ritten.

De steunmaatregelen hangen af van de regio. In Vlaanderen geniet je bijvoorbeeld van vrijstelling van de Belasting op Inverkeerstelling en jaarlijkse wegentaksen. Ook worden er belastingsvoordelen toegekend voor het plaatsen van privé laadinfrastructuur.

In Vlaanderen zijn de BIV en jaarlijkse wegenbelastingen gratis terwijl ze in Brussel en Wallonië geplafonneerd zijn tot het minimumbedrag van 61,50 euro voor de BIV en 77,35 euro voor de JVB.

Daarnaast kunnen bedrijven hun elektrisch voertuig 100 % aftrekken en indien de werkgever je een bedrijfswagen ter beschikking stelt, weet dan dat je voordeel van alle aard (VAA) verlaagd wordt aangezien de EV geen CO2-uitstoot heeft.

Elektrische auto's bestaan meestal uit meerdere in serie geschakelde accu's. Een tractiebatterij die de elektrische auto aandrijft, slaat elektriciteit op en verdeelt deze opnieuw volgens de actie van de bestuurder op het gas- en rempedaal.

Wat heeft het jaar 2022 voor ons in petto op het gebied van autobelastingen? Wat antwoorden met Evercar!

Laten we beginnen met het stelsel van motorrijtuigenbelasting. Zoals altijd in België, moeten we de regels in detail uitwerken volgens de drie gewesten.

In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en in het Waals Gewest blijven de regels inzake verkeersbelasting (enkelvoudig) en verkeersbelasting (jaarlijks) identiek. De degressiviteit die verband houdt met de ouderdom van het voertuig blijft van kracht. Aangezien de bepalende elementen van deze twee belastingen de cilinderinhoud en het motorvermogen zijn, zijn de voordelen verbonden aan plug-in hybride voertuigen nog steeds zeer aanwezig!

Ter herinnering, de belastingen zijn uitsluitend gebaseerd op het thermische gedeelte van het voertuig. U betaalt dus alleen belasting op basis van de gegevens van de verbrandingsmotor waarmee het voertuig is uitgerust.

Vervolgens komt de fiscale regeling voor bedrijfsvoertuigen, dus het gaat om voordelen van allerlei aard, en ook hier is er verandering!

De nieuwe regels voor de berekening van de VAA worden aangescherpt door de verlaging van de CO2-referentiepercentages, zowel voor diesel als voor benzine. Deze verandering volgt de logica van de algemene daling van de CO2-emissies van nieuwe voertuigen die op de automarkt komen.

De referentiewaarde voor benzine wordt verlaagd van 102 g/km tot 91 g/km; voor diesel van 84 g/km tot 75 g/km.